torsdag 7. januar 2010

Quatro Stagioni



I dag tänker jag att vi ska ta en titt på en helt vanlig drömsekvens från en helt vanlig natt i mitt liv. Inga presidenter i kängurudräkt och inga döda skådespelerskor alltså, bara helt vanliga drömhändelser. Direkt transkriberat från drömdagboken, utan ändringar eller försköningar. Keep it real...

7/1 2010 kl.05.10

Skate- / surfmiljö... San Fransisco eller liknande. En dude visar mig en butik som är en god mix av olika bra ting. Vi snackar engelska. Jag påstår att jag vet om ett par butiker "in Stockholm, Sweden" med "a good mix of things". Det är i Italien. Han duden och en annan åker tram [spårvagn] upp för en brant backe. De har med sig gamla typen rullskridskor och ska åka ned på dem. Butiken har boards, cyklar, kristaller m.m. Egentligen vet jag inte om några såna butiker i Stockholm, jag bara ljuger för att verka cool.
Jag är (före det) i Rom i Italien. Eller en annan stad i Europa. Mulle. Jag jobbar stenhårt med att göra färdigt ett litet Disney-diorama som påbörjades av någon klåpare på -70talet och som jag nu ska färdigställa i nutid. Y. skrattar först åt mig men så ser hon att det blir fint. Det är ett sådant klippa och vika som av och till var med i Kalle Anka & co. Det är ganska komplicerat och jag viker fel innan det blir rätt. Instruktionerna är lite krångliga och det står nåt om att man ska ha sand i basen till en av figurerna. Jag bestämmer att det inte är nödvändigt. Det är också någon figur som ska liksom flyga över några buskar och så är det en, kanske Uppfinnar- Jocke, som har en kvast men kvastskaftet har blivit lite för kort eftersom jag använt det till något annat.
Så är det dags att gå i kyrkan eller liknande... Vi är liksom norrmän i diasporan och samlas för en eller annan norsk högtid. Statsminister Stoltenberg är också där. Han omger sig med nya damer... nej det är inte nya, i alla fall är en av dem Kristin Halvorsen när jag kommer närmare. Hon ser riktigt bra ut, mycket blond. Minns inte så mycket av ceremonien. Så är det en slags utomhusfest på kullerstensgator i olika nivåer. Jag och Pecka A. har med massor av gamla vinylskivor. Hans H. är också med. Han hjälper till att bära och att spela. Skivorna är i den typen lådor på ben som fanns på gamla Skivbutiken. Pecka har många, jag har två [såna lådor]. Hans har spelat skivor och nu går jag med dem upp för en stentrappa. Det är två plattor med Nunnan (Prime Mover [12"] och en till) och det är en Stonesplatta, en PF Commando (Manipulerade Mongon) och en med Fred Åkerstöm (det sista är Hans personliga val... inte för att jag misstycker alltså). Någon pratar om nunnor (dvs vanliga) och erotik och jag rusar för att hämta Prime Mover för att visa dem omslaget.
Det är också inne i en stor lägenhet där vi (min familj) och många andra ska sova över. Det är massor av rum. Jag har ett rum och när jag tittar in i det och ser kaoset, som inte var där förut, inser jag (lite besviken) att nu har familjen också kommit hit (slut på friden...). Det är ett avlångt rum som jag sovit i tidigare. det är något positivt med det här rummet och den här platsen. Jag tror att jag har fått vara i fred med mitt en stund här.
Mulle bodde förut i en liknande lägenhet fast ingången var liksom runt hörnet. Det är en liten (3 steg..?) trappa upp till ytterdörren, så är det i andra (?) våningen.
På en pizzeria. Det är återträff för oss som gick på Sörby och träff för oss som går i en eller annan klass nu. Lepasoon är där. Mamma (föräldrar är med) försöker komma på varför hon känner igen Tony R.s pappa. Jag vill ha en pizza med tunn botten (vi är i Norge) och försöker värva andra till tunnpizza, annars blir min tunna gräddad tillsammans med tjocka och min blir svidd. [Servitrisen förklarar detta med en viss ironi i rösten.] Det är mest föräldrar faktiskt. Två män [pappor] tror att de är tuffa och försöker ändra radion men de får det inte till. Det är dansband- / restaurantmusik och de är lite för tuffa för det...
Jag tar en Quatro Stagione.




Today I think we should take a look at an ordinary dream sequence from an ordinary night in my life. No presidents in kangaroo suits and no dead actresses, only ordinary dream events. Directly transcribed from my dream diary, with no alterations or embellishments. Keep it real ...

Skate / surf environment... San Francisco, or the like. A dude shows me a store that has a good mix of good things. We're talking English. I say that I know of a couple of stores "in Stockholm, Sweden" with "a good mix of things". It is in Italy. The dude and another guy takes the tram up a steep hill. They bring with them old style roller skates and they are going to go downhill on them. The shop has boards, bicycles, crystals, etc. Actually, I don´t know of any stores like that in Stockholm, I am just lying to seem cool.
I am (before that) in Rome, Italy. Or another city in Europe. I work really hard to finish a little Disney-diorama which was started by a bungler in the 70´s and I will complete in the present. Y. laughs at me but then she sees that it will look nice. It´s the kind of cut and fold dioramas that used to come with Donald Duck & co. It´s quite complicated and I fold it wrong before I get it right. The instructions are a bit complicated and some part should have sand in the base. I decide that that´s not necessary. There is also a character who is like flying over some bushes and there is one, maybe Gyro Gearloose, with a broom but the broom handle has become a bit too short because I used it for something else. Now it's time to go to church... We are Norwegians in the Diaspora and is collected for one or another Norwegian holliday. Prime Minister Stoltenberg is also there. He surrounds himself with new ladies ... no they are not new, at least one of them is Kristin Halvorsen, when I get a closer look. She looks really good, very blonde. Do not remember much of the ceremony. Then ther´s a kind of outdoor festival on cobblestone streets in different levels. I and Pecka A. has lots of old vinyl records. Hans H. is also there. He helps to carry and play records. The LPs are in such cases on legs that were in the old Skivbutiken. Pecka has many, I have two [cases like that]. Hans has played some records and now I take them up a stone staircase. There are two records with the Leathernun (Prime Mover [12 "] and another one) and there is a Stones LP, one PF Commando (Manipulerade Mongon) and one with Fred Åkerstöm (the last is Hans personal choice... not that I resent it...). Someone´s talking about nuns and eroticism and I run to fetch Prime Mover to show them the cover.
There´s also a large apartment, where we (my family) and many others are to sleep. There is plenty of room. I have a room and when I look inside and see the chaos that was not there before, I realize (a bit disappointed) that my family has arrived (end of peace...). It is an oblong room that I have slept in before. There is something positive about this room and this place. I think I've had peace with myself here before.
Mulle lived before in a similar apartment but the entrance was around the corner. There is a small (3 steps ..?) stairs up to the front door, then it´s in the second (?) Floor.
At a pizzeria. It´s a reunion for us who went to Sörby (shool) and for us going to another class now. Lepasoon is there. Mom´s (parents are also there) trying to find out why she recognizes Tony's father. I want a pizza with thin crust (we are in Norway) and try to recruit others to thin pizza, otherwise my thin pizza will be baked with the thick ones and it will get burned. [The waitress explains that with a certain irony in her voice.] Two men [fathers] think they are tough and try to change the radiostation, but the dial doesn´t work. It's dance band / restaurant music and the two guys are a bit too tough for that...
I'll have a Quatro Stagione.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar