tirsdag 5. januar 2010

metadröm / meta dream


Till att börja med ska jag berätta att jag på min vänstra underarm har "vaken?" skrivet. Anledningen till det är att det, så småningom, ska hjälpa mig att få lucida drömmar. Så här ska det fungera: Jag ska flera gånger varje dag se på armen och samtidigt ifrågasätta om jag är vaken eller drömmer. Det är meningen att detta ifrågasättandet ska bli en rutin, som jag så tar med mig in i drömmarna, och förhoppningsvis också där (dvs i drömmarna) börjar ifrågasätta om jag är vaken. Det har så långt fungerat ett par gånger, men jag har tyvärr, de gångerna, vaknat nästan omedelbart efter att jag sett på armen.

Men för ett par nätter sedan hände något intressant - som har med ordet på armen att göra - i en dröm:

Det hela började med en dröm som var mycket obehaglig. Jag tänker inte gå in på detaljer här, men jag kan säga att jag - i drömmen - befann mig i en mycket obehaglig situation, som jag absolut helst skulle koma bort från. Inte riktigt en mardröm men ändå extremt obehagligt. Så mitt i detta händer följande (och här citerar jag direkt från drömdagboken):

"Ordet jag har på armen har blivit helt borta!!! Eller det har blivit kladdat ut till oläslighet... eller det är fragment av flera ord utspridda över underarmen [dessa "eller" betyder att det i drömmen egentligen är alla alternativen samtidigt. reds anm.]. Jag måste rekonstruera ordet, det är fan inte lätt men jag jobbar desperat för att få det till. Först vill jag tvätta bort det som inte är relevant. Så börjar jag fylla i även de fragment som inte är relevanta. Jag tänker att jag kan frihanda "ordet" [i drömmen minns jag inte vilket ord det är] och frågetecknet. Jag letar en gång till efter spor av ordet men det är absolut helt borta. Jag börjar skriva, men armen är inte torr efter tvättningen och det blir bara kladd. Jag torkar med pappershanddukar. Det är då (?) det blir delar av flera ord och meningar och jag beslutar att spara allt det och fylla i "ordet" också. Jag tycker att det blir mycket fint och coolt. MEN originalordet är svårt att få till!"

Ok... I vanliga fall är jag inte speciellt intresserad av att tolka mina drömmar, men i det här fallet har jag lust att säga några ord om vad jag tror om den här metadrömmen: Situationen i drömmen är så äckligt avskyvärd att jag (förgäves) försöker berätta för mig själv att jag drömmer genom att se på armen. Problemet är att ordet som ska trigga att jag vet att jag drömmer inte är där, det är fullständigt utraderat. I drömmen är det otroligt viktigt att skriva ordet på armen igen, men jag reflekterar inte över varför det är så viktigt... Men det att jag alls använder armen i drömmen måste ju vara ett gott tecken.


To begin with, I'll tell you that I have - on my left forearm - "awake?" written. The reason for this is that it, eventually, will help me to get lucid dreams. How it will work: Several times a day I´m supposed to look at the word, while questioning whether I´m awake or dreaming. This challenging is supposed to becom a routine, and I'll take it with me into my dreams, and hopefully there (ie in my dreams) start to question whether I am awake. It has so far worked a few times, but I have unfortunately, those times, waken up almost immediately after I have looked on my arm.

But a couple of nights ago, something interesting happened - that is realted to the word on my arm - in a dream:

It all started with a dream that was very unpleasant. I will not go into details here, but I can say that I - in a dream - was in a very unpleasant situation, which I certainly would prefer to get away from. Not quite a nightmare but still extremely uncomfortable. So in the middle of this the following happens (and I quote directly from my dream diary):

"The word I have on my arm is completely gone! Or it´s illegibil ... or there are fragments of several words spread across the forearm [these "or" means that in the dream it´s really all the options simultaneously. Publishers note]. I have to reconstruct the word, but it's not fucking easy, but I´m working desperately to get it done. First, I wash away what is not relevant. Then I fill in even the fragments that are not relevant. I think that I can freehand "the word" [in the dream I can not remember which word it is] and the question mark. I'm looking again for traces of the word, but it is definitely gone. I start writing, but my arm is not dry after washing and it ends up mess. I dry my arm with paper towels. That's when there are parts of several words and sentences, and I decided to save everything and fill in "theword" also. I think it looks very nice and cool. BUT the original word is hard to get to! "


Ok ... Normally Im not particularly interested in interpreting my dreams, but in this case, I want to say a few words about what I think about this meta-dream: The situation in the dream is so disgusting to me that I try (in vain) to tell myself that I dream by looking at my arm. The problem is, that the word that´s supposed to trigger my awareness, is not there, it is completely erased. In the dream, it´s incredibly important to write the word on my arm again, but I don´t reflect on why it is so important ... But just the fact that I use the arm in the dream surely must be a good sign.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar