onsdag 20. januar 2010

från drömdagboken / from the dream diary

Så var det nära igen, eller kanske jag hellre ska säga att jag faktiskt var där, men bara en kort stund. Ett av mina mål med det här projektet är att få lucida drömmar, och i natt var jag på vippen. Jag gick till sängs klockan 11 i går och här följer ett utdrag av min drömdagbok (ordagrannt och ocensurerat):

20/1 2010 kl.23.55 [dvs det var egentligen 19/1 2010, om man ska vara petig]

Fan! Nu missade jag precis ett lucidt ögonblick...

Jag är i en lånad lägenhet [det är jag f.ö. ofta i drömmarna mina]. Möjligen i Bergen eller något sånt. Jag ska hem i morgon och kommer kanske att möta henne som jag lånar av innan jag åker. Annars vet jag inte var jag ska göra med nyckeln. Jag får väl kasta in den i brevlådan... Jag har stängt dörren ut till trappuppgången (den stod på vid gap). Den gick i lås och jag känner mig därför något mer trygg. Jag sitter vid mitt skrivbord här hemma i lägenheten, men det är fortfarande i den där [lånade] lägenheten. Jag sitter med lurarna på och lyssnar på musik på Spotify. Jag tänker att det var irriterande att det inte var mer Bengt Sändh där. Men just nu lyssnar jag på något ganska speciellt och väldigt bra; nämligen Pugh [Rogerfeldt] tillsammans med Rico (den jamaicanska trombonisten från -60talet...). Pugh & Rico. Det är jävligt cool musik. Men så blir det väldigt mörkt där jag sitter. Det är inte precis så att allt ljus plötsligt slocknar, det är mer som att jag har suttit länge och det har blivit natt. Det är i alla fall helt mörkt. Mac´en är också helt svart men musiken är fortfarande i lurarna. Jag försöker slå på en lampa... ingen reaktion. Jag försöker att få Mac´en ut av dvala som jag tänker att den är i. Ingen reaktion, men musiken fortsätter. Jag blir lite frustrerad och klarar inte att tänka klart så jag tar av mig lurarna men musiken fortsätter, och det är nu jag börjar ana ugglor i mossen. Jag provar lampor och Mac igen. Inget händer. Nu går det upp för mig att jag drömmer... kanske... Jag börjar (ännu en gång) fumla med tröjärmen för att läsa ordet. Nu vet jag att jag drömmer. Men! jag vill bara se ordet på armen för att vara säker, men jag vet redan att jag drömmer. Jag trasslar in mig i hörlursladden och mussladden och det blir bara oreda av alltihop. Nu är jag helt säker på att jag drömmer och i desperation kastar jag mig huvudstupa framåt mot golvet med armarna rätt ut i ett fåfängt försök att flyga eller i alla fall falla genom golvet eller vad som helst... och naturligtvis, innan jag ens hinner träffa golvet, sugs jag långsamt men bestämt tillbaka till min säng där jag ligger och sover men är på väg att vakna... Strävar en stund med att komma tillbaka in i drömmen, men det är förgäves... no such luck... Shit!


Tonight I was so close again, or perhaps I should rather say that I was actually there, but only briefly. One of my goals with this project is to get lucid dreams, and tonight I was on the verge of getting there. I went to bed at 11 o'clock yesterday, and here's an excerpt from my dream diary (word by word and uncensored):

Damn! I just missed a lucid moment ...

I am in a borrowed apartment [as I often am in my dreams]. Possibly in Bergen or somewhere like that. I'm going home tomorrow and will possibly meet the girl I´m borrow the apartment from before I go. Otherwise I don´t know what I´m going to do with the key. I'll have to throw it into the mailbox... I've closed the door to the stairwell (it was wide open). It´s now locked and I´m therefore somewhat more secure. I sit at my desk here at home in the apartment, but it's still in the [borrowed] apartment. I sit with headphones on and I´m listening to music on Spotify. I think it was annoying that there wasn´t more Bengt Sändh there. But right now I listen to something rather special and very good; namely Pugh [Rogerfeldt] with Rico (the Jamaican trombonist from the 60s...). Pugh & Rico. It's fucking cool music. But it´s become very dark where I sit. It´s not like all the light´s suddenly gone out, it's more like I have been sitting there for a long time and it´s become night. It is in all cases completely dark. the iMac [computer] is also completely black but the music is still on in the headphones. I'm trying to switch on a lamp... no reaction. I'm trying to get the iMac out of dormancy. No reaction, but the music continues. I get a little frustrated and can not think clearly so I take off my headphones but the music continues, and it is now that I begin to suspect something. I examine the lamps and the iMac again. Nothing happens. Now it's clear to me that I´m dreaming ... maybe ... I start (once again) to fumble with my shirtsleve to read the word. Now I know that I am dreaming. But! I just want to see the word on the arm to make sure, but I already know that I am dreaming. I tangle myself up in the headphone cord and the cord to the computer mouse and everything ends up a mess. Now I am quite sure that I am dreaming, and in desperation I throw myself headlong towards the floor with my arms straight out in a vain attempt to fly or at least fall through the floor or whatever... and of course, before I even have time to hit the floor, I am slowly, but firmly, being sucked back to my bed where I lie sleeping, but is about to wake up... I strive for a while to get back into the dream, but it´s in vain... No such luck... Shit!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar