tirsdag 19. januar 2010

från drömdagboken / from the dream diary

Satt och bläddrade i en av mina drömdagböcker från i höstas och hittade följande dröm (detta var innan jag började notera klockslag, jag noterade däremot vilken gång i ordningen jag vaknade den natten, med romerska tal):

26/10 2009 II

Köpcenter (Valbo?). Jag ska skynda mig att handla lite på rea innan vi ska åka (hem till Norge?). Jag tittar på glas, vinglas, som står på en liten tralla. Jag tar två glas som är i vitt translucent glas. Jag har en stor handlevagn. Jag går med glasen till vagnen, men när jag ser på dem innan jag sätter ned dem så är de i vanligt klart glas och dessutom fula. Det ena har en fot som är feltillverkad, ungefär så här:

Det är ganska tomt i alla hyllor och reoler. Jag slänger några småsura kommentarer till personalen i butiken. Så går jag till skivavdelningen som jag vet ska vara fantastisk (den är del av ett bibliotek som jag deffinitivt har varit i i drömmar förut, där de har fantastiskt med böcker i otroligt detaljerade kategorier). Det är gamla goda vinylskivor. Jag ser på singelavdelningen. Där finns en kategori med "transedivor och en man" eller kanske det bara är "glitterdivor och en man". Jag ser i alla fall en singel med Divine där Mark Almond gästuppträder. Rätt vid sidan av börjar jag bläddra i kategorien "fetish". Nu är det Mark Almond jag är ute efter. Bläddrar i en hög med singlar av samma band med väldigt fina omslag, men det är inte det jag är intresserad av. Men omslagen är otroligt fina. Kanske trefärgstryck, lite enkla, lite Bauhausaktiga (Bauhaus tyskland, inte bandet). Kanske lite inspirerade av Kurt Schwitterscollage också.

Före det här var jag på en stor mässa. Det var nog egentligen en litteraturmässa tror jag. Jag pratar med en otroligt fet man och hans mycket resliga son. Eller så var det förläggare och författare. Det är ganska så få stands på den här mässan, kanske 5-6 stycken. Men området är stort. Längst bort till vänster finns en stor stand som är helt otroligt coolt. Det är ett fingerat rymdskepp (sic) men på ett helt annat sätt. Mera i stil med Brazil fast inte fullt så steam-punk. Tusenvis av instrumentpaneler, knapper och blinkande lampor. Skärmar, radar osv osv. Allt i svart och eventuellt mörk grått. Jag tycker att det här är helt utomjordiskt coolt och går omkring och trycker på knappar och drar i spakar och diodlys blinkar osv. Alla ytor är täckt med instrument och knappar, det finns inga väggytor utan instrument på. Det påminner lite om inne i u-båten i Horten. Det är en kvinnlig standpersonal som jag flörtar lite med, men faktum är att jag är mera intresserad av alla knappar. Fast jag flörtar ganska mycket också. Jag ger i alla fall verbalt uttryck för hur impad jag är av deras monter/stand.

Mässhallen är också köpcenter, det är så jag kommer från det ena till det andra: det är samma!
Garn- och textilavdelningen... Vet jag inte varför jag är i, men kanske jag ska sy något. Eller så är det något med lakan eller påslakan, men det börjar bli väldigt vagt nu...


Leafed through one of my dream diaries from last fall and found the following dream:


Shopping center (Valbo?). I have to hurry to shop a little on sale before we´ll go (home to Norway?). I look at some glass, wine glasses, standing on a small trolley. I take two glasses, which are made from white translucent glass. I have a large shopping cart. I go with the glasses to the cart, but when I look at them before I put them down, they are in plain clear glass and also they are ugly. One has a foot that is not as it should, something like this:

The shelves are pretty empty. I throw some comments at the staff in the shop. So I go to the record department, which I know will be amazing (it is part of a library that I have been in in dreams before, where it´s been fantastic with books in incredibly detailed categories). There´s good old vinyl records. I look at the single/ep department. There is a category of "trans divas and a man" or maybe it just is "glitter divas, and a man". I see at least a single with Divine where Mark Almond is guest star. I start browsing the category "fetish". Now it's Mark Almond I am looking for. Browsing a pile of singles of the same band with very nice covers, but that is not what I'm interested in. But the covers are incredibly nice. Perhaps printed i three colors, a bit simple, a bit Bauhaus (Bauhaus Germany, not the band). Maybe a bit inspired by Kurt Schwitters collages also.

Before this I was on a big exhibition. It was probably actually a literary trade fair, I think. I'm talking to an incredibly fat man and his very tall son. Or maybe it was the publisher and an author. There are few stalls at this fair, maybe 5-6. But the area is large. Farthest to the left is a large stand which is unbelievable cool. It´s a fake spaceship (sic) but in a completely different way. Kind of like Brazil was not quite as steam-punk. Thousands of instrument panels, buttons and flashing lights. Monitors, radar, etc., etc.. Everything in black and possibly dark gray. I think this is completely alien cool and walk around and press buttons and pull levers and LED lights flashing etc.. All surfaces are covered with tools and buttons, there are no walls without instruments. It reminds me a bit of the inside of the submarine in Horten. There is a female stand-staff that I flirts a bit with, but the fact is that I am more interested in all the buttons. Though I flirts a lot, too. I give verbal expression of how impressed I am of their booth / stand.

The exhibition hall is also the shopping mall, that is how I get from one to the other: they are the same! Yarn and textile department ... I do not know why I'm ther, but maybe I´m going to sew something. Or, maybe it´s got something to do with sheets or quilt, but it's all getting very vague now ...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar