lørdag 27. februar 2010

suspekt vetenskap / suspect science

På väg hem från nattjobbet i förmiddags gick jag (inte) förbi ett antikvariat. I boklådorna med 10kronorsböcker utanför hittade jag en bok med titeln "Mirakel eller virkelighet?" skriven av en man vid namn Werner Keller. Det handlar här om en bok om parapsykologi, andar, aurafotografering, telepati osv osv. Den här typen av böcker har alltid fascinerat mig, även om jag vill understryka att det inte är för att jag tror på det som står i dem. Jag är en mycket rationell människa med fötterna på jorden, men jag gillar att leka med allt som är mystiskt, magiskt, övernaturligt och kvasivetenskapligt. Och i en sån bok kommer man naturligtvis inte utom drömmar. Jag har inte läst hela artikeln ännu, men här är en sida ur boken (klicka på bilden för läsbar version):



On my way home from night work this morning, I walked past an antiquarian bookseller. In a case of books outside the shop I found a book called "Miracle or reality?" written by a man named Werner Keller. This is a book on parapsychology, ghosts, aura photography, telepathy, etc., etc. This type of book has always fascinated me, although I want to stress that that is not because I believe in what is written in them. I am a very rational man with both my feet on the ground, but I like to play with anything that is mystical, magical, supernatural and quasi-scientific. In such a book there will of course be something about dreams too. I have not read it yet, but here is a page from the book (please click on image for readable version (in norwegian...)).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar