torsdag 4. februar 2010

från drömdagboken / from the dream diary

Efter en period med drömtorka har jag i natt haft en riktigt bra drömnatt. Jag publiserar också denna gång brottstycken av drömmar, eftersom helheten känns lite långdragen. Jag kör hellre en kavalkad av high-lights.


Först en insomningsdröm (det är sällan jag får tag på dem, men i natt mindes jag den när jag vaknade vid tretiden):

"Jag kör bil. Efter mig kör en svart, cool, amerikansk fyrtiotalsbil. I en rondell kör jag ett helt varv runt och hamnar så bakom den svarta bilen... Kanske det är döden jag lurar..? Jag vet att det inte är bara en bil."

4/2 2010 (flera tidpunkter, bl.a. 05.19 och 07.15)

"Jag tar kaffepulver i munnen och så tar jag varmt vatten från kranen. Det är i ett kontorlandskap. Det funkar inte så väldigt bra det med kaffepulvret. Kanske är det ett nikotinsubstitut.

[...]

I en stor kruka som hänger på balkongräcket växer en slags bönväxt. Y. är hela tiden negativ och menar att den inte är stor nog, medan jag försöker påpeka hur flott och stor den är. Jag pekar på att den faktiskt redan har stora bönor (10-15 cm långa) och att själva växten faktiskt är jättestor redan.

[...]

Det är i det här kontorlandskapet som jag tar kaffepulver i munnen. Det tar för lång tid innan det vanliga bryggkaffet är klart, men det blir svårt att äta wienerbröd till, på det viset jag gör. Jag har ju liksom allt kaffe i munnen samtidigt och dessutom är det ju bara ljummet... Och torrt... Jag måste spotta ut.

[...]

I en jättehall hänger det många legorymdskepp högt upp i taket. Jag tänker att de är alltför små för att hänga så högt upp, man ser dem ju inte ordentligt...

[...]

I en stor disk i mitten har de godis och choklad. Efter mycket om och men väljer jag två bitar choklad som ser lite handgjorda ut och en liten i papper från Lindt eller liknande. Kassörskan försöker barecodescanna de två lösa bitarna (de utan papper... är hon dum eller.!?) och klarar därmed att tappa en på golvet. Jag går och tar en annan som inte ser lika god ut. Jag är också lite tveksam till den med papper pga att det står aprikos på innehållsförteckningen. Men jag väljer den i alla fall, i stället för de större Ritter Sport eftersom jag inte vill ha så stor chokladbit."


After a period of drought, I had a really good dream-night last night. It´s also this time fragments of dreams, as the whole feels a bit lengthy. I'd rather run a cavalcade of high-lights.

First a dream from when I was going to sleep last night (it is seldom I remember them, but tonight I remembered it when I woke up later, at three o'clock):

"I drive a car. After me there´s a black, cool, American car from the -40s. In a roundabout, I run a complete turn around and find myself behind the black cool one ... Maybe it's death I´ve cheated ..? I know it is not just a car. "

And then some dreams from different times last night.

"I take coffee powder in my mouth and then I take warm water from the tap. It´s in an office landscape. It doesn´t work so good with the coffee powder. Maybe it´s a nicotine substitute.

[...]

In a large pot, hanging on the balcony railing, there grows a kind of leguminous plant. Y. is negative and think that it´s not large enough, while I try to point out how magnificent and large it is. I point out that it actually already has large beans (10-15 cm) and that the plant itself is actually huge already.

[...]

It´s in this office landscape that I take the coffee powder in my mouth. It takes too long before the usual coffee machine is ready, but it will be difficult to eat danish pastry to, the way I do it. I have like all the coffee in my mouth at the same time and also it's only lukewarm... And dry... I have to spit it out.

[...]

In a giant hall, many Lego-spaceships hang, near the ceiling. I think that they are too small to hang so high up, of course then you don´t see them properly...

[…]

In a large counter in the center there´s candy and chocolate. After a lot of ifs and buts I choose two pieces of chocolate that looks a little handmade, and a small one in paper wrapping from Lindt, or something like that. The cashier tries to scan the bare code of the two handmade pieces (without paper wrapping... is she stupid or what.!?) and thus drops one of them on the floor. I go and pick another one that does not look as good. I'm also a bit hesitant at the one in paper wrapping because it says apricot in the TOC. But I chose it anyway, instead of the larger Ritter Sport because I don´t want that much chocolate."

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar