fredag 5. februar 2010

kokosnötsdrömmen / the coconut dream

Efter en natt utan något som helst drömminne, tänkte jag att jag i stället skulle återberätta en klassiker, från min ungdom. Det är en av de absolut starkaste (mar-) drömmar jag någonsin haft och det av fullständigt oförklarlig anledning. Here goes:

Det började med att jag befann mig i en tom swimmingpool utan byxor (klassiker!) och utan strumpor och skor. Jag kommer mig efter en del vedermödor upp ur bassängen och börjar gå för att komma hem. Omgivningarna är en extremversion av San fransisco. Otroligt branta och ganska smala gator med villor på båda sidorna. Det är irriterande att inte ha skor (inte så farligt med byxor nej...). Jag möter en mycket gammal och krum gumma (typ häxa..?) som säljer skor tillverkade av kokosnötter, dvs kokosnötter kapade i två halvor på längden och med hål som man sticker ner fötterna i. Jag blir glad och köper ett par. Tar på mig den första kokosnötskon och allt är frid och fröjd. Men: När jag ska ta på mig den andra är det bara en helt vanlig - hel - kokosnöt. Detta är så otroligt (!!!) obehagligt, chockerande, förskräckligt att jag vaknar med ett ryck, badande i kallsvett och med galloperande hjärtklappning.

Jag skulle vilja se gamle Sigmund sätta tänderna i den...


After a night without any dream-memories, I thought I´d recount a classic from my youth instead. It is one of the strongest dreams (nightmares) I have ever had and it´s totally inexplicable why it is. Here goes:

It all started with me in an empty swimming pool. I was without pants (classic!) and without socks and shoes. I get myself, after some trials and tribulations, out of the pool and start walking to get home. The surrounding area is an extreme version of San Francisco. Incredibly steep and very narrow streets with houses on both sides. It is annoying not to have shoes (not so bad with no trousers huh...). I meet a very old and bent woman (maybe a witch ..?), which sells shoes made from coconuts, ie coconuts cut in half lengthwise and with a hole that you stick your feet in. I get happy and buy a pair. I put on the first coconut shoe and everything is hunky-dory. But: When I'm going to put on the other, it is just an ordinary - whole - coconut. This is so incredibly (!!!) unpleasant, shocking, terrible that I wake with a start, bathed in cold sweat and with a galloping palpitation.

I´d like to see old Sigmund sink his teeht into that one...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar