søndag 14. februar 2010

från drömdagboken / from the dream diary

Från nattens spännande händelser... Det blir ett litet utdrag från en längre sekvens, där resten inte var i närheten av så intressant:

14/2 2010 kl. 06.49

"Jag håller på och fotograferar. Vi är i andra våningen och ateljéhuset ligger i mycket lantliga omgivningar. Det känns som om det är Österrike eller Schweiz. Huset står på en sockel av stora stenbummlingar. Jag ser ut genom fönstret och där går några kor och äter gräs. Jag klättrar ut genom fönstret (kanske för att tvätta det på utsidan eller nåt...) och jag står på en kant på utsidan och ser in. Bakom mig och några meter ned ser jag korna. Plötsligt och utan förvarning tar en av korna sats och kommer springandes mot väggen där jag står. Den ser rasande arg ut! (Jag har en känsla av att dens raseri kan ha att göra med att vi tidigare har spelat hög musik.) Kon klarar att komma sig helt upp till mig (!!!) och står nu vacklande och glor på mig... Till att börja med är jag skräckslagen och paralyserad: Här står jag utanför ett fönster med en rasande ko ett par centimeter från mitt ansikte. Men så går det upp för mig att kon kan ju inte hålla sig fast med klövarna och det enda den kan göra är att kämpa för att stå kvar över huvud taget. Då börjar jag fumla med kameran, men kon är för nära för att jag ska kunna ta bilder. Jag börjar ropa in genom fönstret på Y., att hon måste komma med en gång och fotografera detta totalcrazy senario. Ja, jag inser det absurda och jag skrattar högt åt den löjliga kon som hela tiden vacklar och riskerar att ramla ned vilket ögonblick som helst. Jag bara hoppas att Y. kommer och hinner plåta innan kon ramlar ned! Även om jag också glädjer mig lite till att se den falla ned. Jag tänker att kanske är den som en katt och landar på benen. Men mest sannolikt är det väl att den slår ihjäl sig... Det är i alla fall komiskt som fan!!!

Så svävar jag upp mot vakenheten..."


Excerpts from the night's exciting events ... It´s a small excerpt from a longer sequence, where the rest were not nearly as interesting:

"I am taking ppictures. We are in the second floor of the house and studio is located in very rural surroundings. It feels like it's Austria or Switzerland. The house stands on a plinth of large stones. I look out the window and there are a few cows eating grass. I climb out the window (perhaps to wash the outside or something ...) and I´m standing on a ledge on the outside looking in. Behind me and a few meters down, I see the cows. Suddenly and without warning one of the cows comes running towards the wall where I stand. It looks furiously angry, (I have a feeling that its rage may have to do with the fact that sometimes we play loud music.) The cow manages to get all the way up to where I stand (!!!) and is now tottering and staring at me...
To begin with, I am terrified and paralyzed: Here I stand outside a window with a raging cow a couple of inches from my face. But I realize that the cow really can not hang on with its hoofs and the only thing it can do is try to remain in place. Then I begin to fumble with the camera, but the cow is too close for me to take pictures. I start shouting through the window at Y., that she must come at once and take pictures of this total crazy senario. Yes, I realize the absurd in the situation and I laugh out loud at the silly cow who constantly wavers and threatens to fall down any moment. I just hope that Y. will get there in time before the cow falls down! Although I´m also looking forward to seeing it fall. I am thinking that maybe it's like a cat who lands on its feet. But most likely it will die... In any case, it´s funny as hell!

Then I float up towards awakening..."

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar