lørdag 8. mai 2010

från drömdagboken / from the dream diary

4/5 2010 kl. 15.14 (eftermiddagslur)

"Jag kör bil. [...] Växel spaken och gaspedalen hänger sig. Vi håller på att krasha med en mötande bil. Jag är skräckslagen och Yngvild försöker hjälpa. Det är mycket verkligt och jag hinner tänka at det inte är en dröm innan jag vaknar."

6/5 2010 kl. 04.10

"Åker buss eller trick med J., men han jobbar som konduktör och jag åker bara. Han sitter i mitten med keps och klipper biljetter. Vi pratar inte så mycket eftersom han måste jobba. När vi kommer fram kliver jag av en station före ändstationen. Där jag kliver av växer det otroligt stora sockerärtor som är fantastiskt goda. De växer vilt på buskar och är mellan 15 och 30 (!) cm långa. Jag äter några. Och så är det små päronträd med ofantligt stora päron. Jag tar ett päron och bär det i armkroken. Päronet är stort som en fotboll eller kanske ännu större. Jag smaskar i mig stora tuggor av det otroligt delikata päronet. Jag tar med mig en jättesockerärtskida åt J. som jag vet kommer att uppskatta det. Jag ska bara gå över en äng så ska jag träffa honom igen (han var ju tvungen att åka med till ändhållplatsen eftersom han var konduktör). J. blir jätteglad när jag ger honom sockerärtan och så får han syn på päronet och tror knappt sina egna ögon. Jag blir verkligen superglad för att han blir så entusiastisk. Jag tror att det är sista sockerärtan han får, men jag kan visa honom var var päronen växer för såna finns det massor av. Han blir tacksam och glad! Det är en så genomgående god och positiv stämning i drömmen. J. har konduktörskeps och vit skjorta."


"I´m driving the car. [...] Gear lever and accelerator hangs. We are about to crash with an oncoming car. I'm horrified and Yngvild´s trying to help. It is very real and I have time to think that it is not a dream before I wake up."

"I´m riding a bus or a tram with J., but he´s working as a conductor and I just ride. He sits in the middle with a cap on and cuts tickets. We're not talking so much because he´s got to work. When we get there I get off a station before the terminus. Where I get off, incredibly large sweet peas, which tastes fantastically good, are growing. They grow wild on bushes and are between 15 and 30 (!) cm long. I eat some. And then there are small trees with huge pears. I take one pear and hold it in my arms. The pear is the size of a football, or maybe even bigger. I am gorging big bites of the incredibly delicious pear. I bring agigant pea pod to J. that I know will appreciate it. I'll just go over a field and I'll meet him again (he was forced to go with the bus to the last stop because he was the conductor). J. gets very happy when I give him the pea pod and then he sees the pear and he hardly believe his own eyes. I get really super happy because he is so enthusiastic. I think this is the last sugar pea, but I can show him where the pears grow, there are lots of them. He is grateful and happy! There´s such a consistently good and positive atmosphere in the dream. J. has a conductors cap and white shirt. "

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar