fredag 18. desember 2009

morgnar utan drömmar / mornings without dreams

Jag har med tiden blivit ganska bra på att minnas drömmar. De allra flesta nätter minns jag i alla fall en eller två drömmar, riktigt bra nätter kan det bli fem - sex. Men det här inlägget ska faktiskt handla om de få morgnar när jag inte minns någon dröm. Det händer väldigt ofta något märkligt just de morgnarna; nästan varje gång jag vaknar en morgon och inte minns några drömmar så har jag i stället en låt som går och går i huvudet. Det kan vara absolut vad som helst; från Lambada över Hanoi Rocks till Frank Sinatra. Jag räknar egentligen med att det är soundtrack till en dröm som jag glömt, men det är stört omöjligt att komma ihåg själva drömmen. Den första tiden med drömdagbok tänkte jag inte särskilt över fenomenet och såg det inte som drömrelaterat, varför jag heller inte skrev ned vilka låtar det var. Nu har jag som sagt tänkt om och har börjat registrera låtarna. Här följer en lista över låtar hittills (och det är inte bara good taste, en del av dessa sånger skulle jag inte ta i med tång i vaket tillstånd):

"Love Is All around" Wet Wet Wet
"Changes" David Bowie
"Dance (While The Music Still Goes On)" Abba
"Sink or Swim" Blue For Two
"Dead by Christmas" Hanoi Rocks
"I Want to Break Free" Queen
"Land of Hope and Glory" Elgar & Benson
"I Want to Get Away" Lenny Kravitz
"Hello, I Love You" The Doors
"Harleys and Indians Only" Tykylevits (den här ÄR en dröm... klicka och njut)
"I´ll Meet You In Poland Baby" Scraping Foetus off the Wheel
"Belfast" The Pillisnorks


I have become pretty good at remembering dreams. The vast majority of nights, I remember at least one or two dreams, really good nights I may remember five or six. But this blog post is actually about the few mornings when I do not remember any dream. Something strange often happens those mornings, almost every time I wake up, not remembering any dreams, I instead have a song, on repeat, in my head. It can be absolutely anything, from Lambada over Hanoi Rocks to Frank Sinatra. I expect much of it is soundtracks to dreams that I can´t remember. The first few months with a dream diary, I didn´t think much about it and I didn´t see it as dream-related, so I didn´t write it down. Now I have rethought it and started to write down the songs. Here is a list of songs to date:


"Love Is All around" Wet Wet Wet
"Changes" David Bowie
"Dance (While The Music Still Goes On)" Abba
"Sink or Swim" Blue For Two
"Dead by Christmas" Hanoi Rocks
"I Want to Break Free" Queen
"Land of Hope and Glory" Elgar & Benson
"I Want to Get Away" Lenny Kravitz
"Hello, I Love You" The Doors
"Harleys and Indians Only" Tykylevits (this one IS a dream... just click the link)
"I´ll Meet You In Poland Baby" Scraping Foetus off the Wheel
"Belfast" The Pillisnorks

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar