lørdag 26. desember 2009

från drömdagboken / from the dream diary

26/12 2009 kl.02.15

Vi är 3-4 stycken som förföljer en man med pistol som går omkring med en isbjörnshona och en isbjörnsunge. Vi är liksom unga (12-14år kanske). Vi har ett gammalt flintlåsgevär. Mannen är en farlig brottsling och det vi vill göra är att rädda isbjörnsungen och skjuta honan. Ungen och honan hör inte ihop. Det hela utspelar sig mellan några hyreshus. Isbjörnarna går till ett vattenhål medan mannen är på väg mot en balkong, han ska antagligen göra ett inbrott. Vi ser vår chans och närmar oss björnarna. Mannen upptäcker oss och kommer löpande med pistolen i högsta hugg. Jag höjer geväret för att snabbt skjuta björnmamman. Jag spänner hanen, siktar och trycker av men det bara klickar eftersom ingen laddat efter förra försöket (flintlås... remember, måste laddas mellan varje skott, mynningsladdare). Jag får panik, släpper bössan och löper allt jag kan, det gör de andra också, med mannen i hälarna. Mina vänner löper (naturligtvis.!.) fortare än jag och jag blir tvungen att klättra upp i ett träd i stället. Det hjälper visserligen, men hur i helvete ska jag komma ned igen!? Jag står i en grenklyka, ca 8-10 meter upp och det är inga grenar under mig, bara stammen. Jag måste hålla mig fast med vänster hand och med hjälp av en lös pinne. Med höger hand får jag fram mobiltelefonen (tur att det inte faktiskt var på den tiden jag var 12-14år...) och börjar texta ett nödanrop. Vet inte varför jag inte bara ringer i stället för att texta (ingen bra situation att ha telefonskräck i)...


We are 3 or 4 boys who are following a man with a handgun. He´s got a polarbearlady and a polarbearcub. We are young (maybe 12 - 14 years old). We´ve got a really old shotgun (flintlock..?). The man is a dangerous criminal and what we want to do is save the cub and shoot the mamabear because they don´t belong together anyway. The polarbears are hedding for a watering hole but the man is on his way towards a balkony, probably to try and break in. We think this is our chanse and we close in on the bears. Suddenly the man sees us and comes running towards us toting his gun. I rise the shotgun to shoot the big bear. I cock it and take aim, but when I pull the trigger nothing happens. I panic, drop the gun and start running like crazy, as do my friends. My friends (of course) outrun me and I have to climb a tree instead, to get away. The climb is a sucsess, but how the hell do I get down from here? I´m 8-10 meters up in the air and there are no branches below me, just the trunk. I have to hold on with my left hand and I get my cellphone (it´s a lucky thing it´s not really when I was 12-14, there were no cellphones then...) out with the other. I start typing a text message to get help (I do not know why I dont just make a call instead).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar