søndag 13. desember 2009

Drömverklighet / Dreamreality

Det är intressant hur man uppfattar drömmar i det man vaknar, eller är på väg att vakna. Jag skriver drömdagbok (även om jag tycker att ordet är en kontradiktion, jag drömmer trots allt mest på natten) och då gäller det att vara konsekvent och skriva ned alla drömmar man minns. Men när man ligger där och är otroligt trött och egentligen bara vill vända sig om och sova vidare är det ofta så att man inte förstår hur märkliga drömmar man just upplevt. Faktum är att forskning har visat att hjärnan fungerar på ganska precis samma sätt när vi REMdrömmer som när vi är vakna. Detta betyder att hjärnan "uppfattar" det som händer i drömmen som om det var vanlig vaken verklighet och inte alls konstigt. Det är det här som gör att vi upplever de mest märkliga saker i drömmar, utan att ens höja ögonbrynen.
I morse låg jag och tänkte på om jag skulle orka sätta mig upp och skriva ner den dröm jag precis upplevt. Argumentet inne i mitt huvud var att det inte var så stor poäng att skriva den ned ,eftersom det som hände i drömmen var så vanlig och vardagligt. Men jag lyckades tvinga mig själv att sätta mig upp och det jag skrev ned var (naturligtvis) inte så väldigt vardagligt: Jag planlade i natt en kanotpaddling till Afrika och den skulle starta i Gavleån, den å som rinner genom Gävle. Min mor - som dog för två år sedan - var där och hon rökte som en borstbindare, något hon inte gjorde de sista tio åren av sitt liv, osv osv. Det var alltså detta och mer därtill som jag vid uppvaknandet uppfattade som alltför vardagligt för att orka vakna och skriva...


It´s interresting how we percieve the things we dream. I keep a dream diary and often it´s hard to motivate myself to wake up and write the dream down. Often I do not understand how strange the things I just dreamt actually was. When dreaming the brain operates almost the same as when we are awake. This means that we think that what we dream is totally natural and not strange at all.
This happened to me this morning. I was really reluctant to get up and write, because of the ordinarity of the dream, but I managed to convince myself to do it.anyway. The things I wrote down was far from mundane: I was planning a canoe trip to Africa from Sweden. My mother - who died two years ago - was there and she was smoking, something she gave up twelve years ago, and so on and so forth. This was what I thought was to ordinary to write down...

2 kommentarer:

  1. Vet du Johan, jag tittade på din blog igår. Kan bli väldigt intressant!
    Och i natt drömde jag om dig! Hmmm...
    Hoppas Lucia uppvaktade imorse! Puss&kram /magnus

    SvarSlett
  2. Hej Magnus!

    Tack för uppmuntrande ord!
    Det anade mig att du varit och kollat, jag såg en träff från Paris i statistiken (nästan lite skrämmande hur mycket detaljerad info man kan få från en sån statistiktjänst)...
    Törs man fråga vad du drömde om mig..?

    Kram Johan

    SvarSlett