lørdag 11. september 2010

från drömdagboken / from the dream diary

26/7 2010 kl. 05.05

"Simmar med en tvättbjörn i en bassäng på ett torg. det är flera tvättbjörnar där. Vi har en hund med. Tvättbjörnen är lite som en hund också, väldigt söt och nästan helt orädd. Jag klappar den och vill nästan ta med den till festen som vi ska på. Det är en jättefest [...]. Vi är 53 stycken, i ett amfi, som ska åka på fest. Innan är det nästan som en svensexa. Det är en bil och det finns ett erbjudande eller en tävling om att köra bilen med mig liggande i bakluckan. Det verkar först attraktivt för några kaxiga invandrarungdomar eftersom bilen ser riktigt cool ut nedifrån, men när man väl kommer upp är det liksom bara ett chassi av en racerbil. Ingen vill köra och det dags att samlas och åka till festen. Min bil är nyreparerad och nybesiktad, men jag ska inte köra. Jag får åka med någon annan, Hans kanske. Det är samling vid amfiet på torget. Det står en basketkorg jättehögt (!) uppe på en sockel som är i en jättesnöhög. Jag är uppe vid korgen och kastar tillbaka de frisbeer som folk kastar upp mot korgen. Plötsligt inser jag hur högt det är och får svindel. Jag har höjdskräck och det är otroligt obehagligt. Jag förstår först inte hur jag kom upp, men så inser jag som tur är att det inte är så brant på andra sidan och jag kan komma helskinnad ned. Dessutom är det ju snö där, visserligen skitig snö, men mjuk i alla fall. Så ska vi till festen, men först måste vi hämta dricka. Vi kommer till en källare med gallerdörr som någon har en nyckel till. Nere i källaren är ett stort rum där många människor har lagrat sitt drick till den här speciella helgen. Jag hojjar av upphetsning när jag ser låda på låda på låda med öl och vin (men mest öl). Jag känner mig otroligt upprymd och säger nåt i stil med att här skulle man kunna stanna i flera månader utan att gå tom."


"I am swimming with a raccoon in a pool in a square. There are several racoons there. We have a dog. The raccoon is a bit like a dog too, very cute and almost fearless. I patt it and I almost want take it to the party where we are going. It is a giant celebration [...]. We are 53 people, in an amfi theatre, who are going to the party. Before that, it's almost like a bachelor party. There is a car and there is an offer or a competition for anyone to drive the car with me lying in the trunk. At first it seems attractive to some cocky young immigrants because the car looks really cool below, but when you get up, it´s like just a chassis of a racing car. No one wants to drive and it's time to come together and go to the party. My car have been repaired, but I will not drive it. I may go with someone else, maybe Hans. There is a basketball basket high atop a pedestal which is in a gigant pile of snow. I am up by the basket and I throw back the frisbees that people throw up. Suddenly I realize how high up it is and I get dizzy. I have a fear of heights and it is incredibly uncomfortable. I do not understand how I got up in the first place, but I realize that luckily it´s not as steep on the other side and I can get safely down. Moreover there´s snow, admittedly dirty snow, but soft in all cases. Then we are off to the party, but first we must get the drinks. We are going to a basement door with a grid that someone has a key to. Down in the basement there is a large room where many people have stored their drinks for this special weekend. I shout out of excitement when I see box after box after box of beer and wine (but mostly beer). I feel incredibly excited and I say something to the effect that here one could stay for months without going empty for drinks."

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar