lørdag 1. januar 2011

från drömdagboken / from the dream diary

Om konst i rymden.

2/10 2010 kl. 06.55

"Jag ska bli den första konstnär att ställa ut på en rymdstation! Det känns otroligt coolt. Enda problemet är att det är mycket kort varsel, faktiskt bara några få timmar. Vad ska jag ställa ut? Jag har inte tid att hämta något som jag gjort tidigare, det måste bli någon slags konceptuellt verk. Jag finhackar en lök! Det blir ett bra verk. När rymdfärjan ska gå är jag inte helt säker på om den finhackade löken är med, men vi åker i alla fall, jag tänker att jag alltid kan hitta på något när vi kommer fram. Jag minns inget av resan, men jag tror det gick fort. Rymdstationen är jättestor, som att vara inne i en gigantisk finlandsfärja. När jag varit där en stund börjar jag tänka: Det här är ju jättestort att jag ska bli den första konstnär som ställer ut i rymden. Min karriär kommer att få ett ordentligt lyft av det här om jag bara spelar mina kort rätt. Vad ska jag göra? Telefonen piper för sms, men jag vet inte hur jag ska ta imot meddelande i rymden och dessutom är det säkert jättedyrt så jag öppnar den inte. På skärmen står det Valencia, det är väl närmaste ställe på jorden kanske, där taxan räknas från..? Jag bestämmer mig för att jag måste åka tillbaka till jorden och hämta något bättre att ställa. Som sagt så gjort. Tillbaka till jorden. Väl tillbaka har jag ett par timmar på mig, dvs inte tid att dra och hämta nåt på ateljéen. Jag går omkring i ett område som liknar ett slags modernt universitetscampus. Jag ser några utställningar genom skyltfönster. Det är coola utställningar och jag är rädd för att det jag ska göra inte blir så bra. Men så är jag plötsligt på väg tillbaka upp till rymdstationen igen. Jag har med mig något som jag är oerhört nöjd med: det är ett litet stativ med många pyttesmå fladdermöss på. De är helt riktiga och levande, men de hänger på stativet och sover. Det är säker 15-20 stycken och bara en av varje sort och de hänger på ett stativ som inte är större än 15x10 cm. Fladdermössen är väldigt fina och jag är mycket nöjd. Jag är säker på att det här fladdermusstativet blir succékonst på rymdstationen. Jag hittar två fladdermöss till som det ser ut som om det är plats till på stativet. Det är två av samma sort och jag är lite osäker på om det kommer att fungera så bra, kanske de börjar bråka med varandra. Jag fångar dem utan besvär. De är som små fjärilar med fladdermustrynen. Otroligt coola. Den ena gömmer sig under en stor blomma som ligger löst på bordet. Det är visst det de brukar göra. Jag ser trynet sticka upp mitt bland kronbladen. Det är inte svårt att få tag i den igen. Men då: Som jag befarade, de två nya ryker ihop i en slag slagsmålsdans på bordet. Jag får dem ifrån varandra och den ena flyger upp mot taket. jag tänker att den är förlorad och undrar hur det ska gå med den i rymden. Den andra sätter sig villigt på stativet tillsammans med alla de andra fladdermössen. Det här blir bra!"



"I'll be the first artist to exhibit in a space station, it feels really cool. The only problem is that it is on very short notice, in fact just a few hours. What should I exhibit? I do not have time to go pick up something that I did in the past, I have to make some kind of conceptual artwork. I chop an onion, that will be a good artpiece. When the space shuttle take off, I am not too sure if the finely chopped onions are in the luggage, but we go anyway, I think that I can always find something up when we get there. I remember nothing of the trip, but I think it was fast. The space station is huge, like being inside a giant ferry to Finland. When I have been at the station for a while, I start to think: This is fantastic that I'll be the first artist to exhibit in space. My career will get a real boost from this, if I just play my cards right. What should I do? The phone beeps for text message, but I do not know how to read a text message in space and in addition it is probably very expensive, so I don´t open it. On the screen it says Valencia, that's the nearest place on earth, perhaps..? I decide that I must go back to earth and get something better to exhibit. Back to Earth. Once back, I just have a couple hours, that is not enough time to get something on my studio. I walk around in an area that resembles a sort of modern university campus. I see some artshows through shop windows. It's cool shows and I am afraid that show will not be so good. But then I am suddenly on their way back up to the space station again. I have with me something that I am extremely pleased with: it is a small stand with many tiny bat on. They are quite real and alive, but they are hanging on the stand, sleeping. There are 15-20 of them and only one of each variety and they are hanging on a stand that is not larger than 15x10 cm. The bats are very nice and I'm very pleased. I am sure that this bat-rack will be a huge success on the space station. I find two more bats an I think there is space on the stand for them too. They are two of the same variety and I'm not sure if it will work so well, maybe they will start to fight each other. I catch them without a problem. They are like little butterflies, with bat snouts. Incredibly cool. One is hiding under a large flower that is on the table in fron of me. It´s what they usually do. I see the snout sticking up among the petals. It´s not difficult to get hold of it again. But then: As I feared, the two new start a kind fighting dance on the table. I get them apart, and one of them flies up to the ceiling. I think that it´s lost and wondering what will happen to it in space. The second of the two willingly get on the stand together with all the other bats. This is gonna be good! "

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar