mandag 29. november 2010

från drömdagboken / from the dream diary


En ganska färsk dröm, med ett ganska färskt tema också (jag var i Berlin för ett par helger sedan).

27/11 2010 kl. 09.50


"Är i Tyskland. Är på en konstskolefest. Vi - paret G./F. och jag - ska göra en liten opretentiös utställning. D. har lite dålig energi, men det ska bli av. Det är i ett stort hus. Jag går runt och äter olika saker. D. visar mig en ost som är knallgod, men det är sista biten. Det finns massor av sötsaker, nån slags maräng i överflöd. Vi kan gå på en absintbar direkt från festen, dvs det finns en märklig genomgång från där vi är till baren. Det är kompliserat: Det är en slags bardisk som har en dubbel lucka som man måste igenom, efteråt är det en enkel likadan lucka till och så måste man klättra ner längs några hyllor och så är man i Absinthe Depot Berlin (dvs det är sig väldigt likt). En ung bartender lutar sig fram mot mig, direkt när jag sätter ner foten på golvet, och frågar vad jag vill ha. Hans sätt att fråga är närmast erotiskt. Jag säger, på engelska, att jag aldrig har druckit absint med socker och att jag gärna vill prova det. D. är redan inne. Det känns så otroligt bra att vara tillbaka och jag glädjer mig till absinten. På andra sidan av baren, dvs där det borde vara ingången är det en mörk återvändsgränd. Man kan komma in den vägen också, men det är väldigt mörkt. Efteråt går vi den vägen ut, men jag känner att det hade varit omöjligt att hitta dit den vägen.


Det är också en scen - som faktiskt går
samtidigt som absintbaren - där jag ligger på bio. Här sker det något erotiskt. Det ligger en kvinna snett bakom mig. Hon ligger tillsammans med en man, men vi flörtar, hon och jag. Hon tar fram brösten och frestar mig.

En annan scen är en utomhus loppmarknad. Jag har köpt några böcker och när all börjar plocka ihop så ligger det ett par fina böcker kvar också som jag bara kan ta. Det är böcker precis i min smak, gamla med fina bilder.


Med bussen (gruppresa tyskland) kommer vi till en bensinstation. Funkisstil. Någon går in och kommer ut med en metalldetektor som är bara en svart låda med en massa coola knappar, mätare och rattar på. En annan provar den, men den ger inget utslag fast han befinner sig praktiskt taget inne i en metallbur. Jag ropar att han är dum i huvudet och inte har slagit på apparaten.

Jag tänker att den här gången ska jag inte missa att köpa en abintsked."





A fairly recent dream, with a fairly fresh theme also (I was in Berlin a couple of weeks ago).

"I am in Germany. Am at an art school party. We - the pair G./ F. and I - will make a small unpretentious exhibition. D. has some bad energy, but it will happen. It´s a large house. I walk around eating different things. D. shows me a cheese, very tasty, but it's the last bit. There are lots of sweets, some kind of meringue in abundance. We can go to an absinthe-bar directly from the party, there is a strange way of getting from where we are, to the bar. It is complicated: There is a kind of bar that has a double door that one has to pass through, afterwards there´s a single door of the same kind and then you have to climb down the side of some shelves and then you´re in Absinthe Depot Berlin (it looks like it did in real life). A young bartender leans forward towards me, as soon as I put my foot down on the floor, and ask me what I´ll have. His manner of question is almost erotic. I say, in English, that I never drank absinthe with sugar and that I would like to try that. D. is already inside. It feels so good to be back and I am looking forward to the absinthe. On the other side of the bar, that is where the entrance should be, there is a dark dead end alley. You can get in that way too, but it is very dark. Afterwards, we go out that way, but I feel that it would have been impossible to find it from that side.

There is also a scene - actually going at the same time as the absinthe bar scen - where I am lying in a cinema. There something erotic here. There is a woman lying behind me. She lies next to a man, but we flirt, she and I. She pulls out her breasts, tempting me.

Another scene is an outdoor flea market. I bought some books and when everyone starts to clear out the stalls there is a couple of nice books left that I can take. They are books of my taste, old with nice pictures.

With the bus (we are a group traveling in germany) we arrive at a gas station. Functional style. Someone goes in and comes out with a metal detector that is just a black box with lots of cool buttons, gauges and knobs on it. Another one tries it out, but it gives no signal even though he is practically inside a metal cage. I cry out to him that he is stupid and that he hasn´t turned the machine on.

I think that this time I will not miss out on buying an abinthe spoon. "

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar