tirsdag 9. november 2010

från drömdagboken / from the dream diary

En kort dröm med lucida inslag från den gångna sommaren.

19/8 2010 kl. 04.40

"Är i ett rum på jobbet. Det är både sopjobbet [jag jobbar extra på en återvinningscentral] och nattvaktjobbet [jag jobbar fast 7 nätter i månaden som sovande nattvakt på ett boende för äldre]. Det är rummet jag egentligen skulle sova i. Det är mycket finare och jag trivs här. Jag har eget skrivbord osv. Jag sitter på kortändan av sängen. Jag har ett kuvert med en bunt gamla papper och fotografier. Jag ser igenom fotografierna (jag har hittat dessa bilder på sopjobbet) och de föreställer människor i rum. Jag tror att det är bilder huvudsakligen av barn som blir väckt på julaftons morgon. Bilderna är nog från -50talet skulle jag tro. På ett par av bilderna är det en okänd dam. Jag vänder på ett av dambilderna. Det står något på baksidan med blå skrift. Det står "Åke Bergquist"!!! och det står lite mindre tydligt "Åsbygg..."! Vad i hela fridens namn? Jag får inte detta att stämma. Här sitter jag i Oslo 2010 med bilder som jag hittat i en sopcontainer och så står det min fars namn på baksidan... Och i hans handstil dessutom! Det är jag helt säker på: Det är pappas handstil!!! Ett fantastiskt sammanträffande! Eller vänta nu... Det finns ju en annan möjlighet... Jag drömmer så klart! Upp med höger hand och räkna fingrar. Det ser egentligen ganska normalt ut, men det är lite dunkelt och nu tänker jag att om jag inte kan räkna fingrar så kan jag bara prova att sväva. Som tänkt så gjort: Jag flaxar med armarna och lyfter sakta mot taket. Det är - ännu en gång - en härlig känsla. Jag svävar runt och gör karateposer i luften. Men tyvärr så tänker jag så intensivt på att jag drömmer att jag börjar vakna. Godkänslan går över i en lätt desperat besvikelse. Men det var fantastiskt den korta stund det varade."


A short lucid dream from last summer.

"I am in a room at work. It is both my garbagework [I'm working extra at a recycling center] and my night watchman job [I'm working seven nights a month as sleeping night watchman in a housing for the elderly]. It is the room I should sleep in. It is much nicer and I like it here. I have a private desk and so on. I sit on the short end of the bed. I have an envelope with a bunch of old papers and photographs. I look through the photos (I've found these photos at the recycling center) and they represent people in different rooms. I think it's mostly pictures of children who are being waken up on Christmas morning. The pictures are probably from -50s I guess. On a couple of the pictures,there is an unknown lady. I turn one of pictures around. There is something written on the back with blue writing. It says "Åke Bergquist"! and, a bit less clear, "Åsbygg ..."! What on earth? I can´t make sence of this. Here I sit, in Oslo, in 2010, with pictures that I found in a dumpster, and they have my father's name on the back... And in his handwriting too! I am quite sure: It's my dad's handwriting! An amazing coincidence! Or wait a minute ... There is another possibility ... I am dreaming of course! I get my right hand up and I start counting fingers. It looks pretty normal, but the light is dim and now I am thinking that if I can not count fingers, then I can only try to hover. As planned so done: I flap my arms and slowly I float upwards towards the ceiling. It is - once again - a great feeling. I float around and I do karate poses in the air. But unfortunately, I think so intense that I dream that I am starting to wake up. The good feeling passes into a slightly desperate disappointment. But it was great the short time it lasted. "

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar