mandag 14. juni 2010

från drömdagboken / from the dream diary

22/5 2010 kl. 07.45

"Går med E. i en stad. Vi letar efter en leksaksaffär. En bred esplanad delar staden i två delar. Naturligtvis är det lite svårt att hitta. Det är också lite olika nivåer som gör det extra svårt att hitta rätt. J. säger att där vi ska kan man åka skateboard. Jag förstår inte helt vad han menar först men det är nog så att mötet mellan gatuplan och hus är avrundat i stället för att vara en vanlig rät vinkel. Jag tror att han tar fel, jag har varit här förut och dessutom är jag ju vuxen [sic]. På ett ställe ser jag ett par barn som klättrar på en kinesisk drake som är reklam uppe på ett tak. Lite senare är det inte barn men ett par vuxna som lyfter ned draken från taket, den ska visst repareras. Det är det där med olika nivåer som gör att de kan stå på en trappavsats och lyfta ned något (draken) som är på ett tak. Jag registrerar att draken bara är ett skal, antagligen av glasfiber. När jag såg barnen tidigare trodde jag den var huggen i vit marmor. Det är många butiker i de olika nivåerna. Kanske J. trots allt hade rätt för nu letar jag/vi efter ett ställe där det är avrundade, skatebara, hörn. I ett butiksfönster (Clas Ohlson?) ser jag en spännande och lite konstig multimakapär. Jag tror att det är en spis kombinerad med en stereo/musikmaskin och den är i teak (trä!) och har en -50tals retro look. Fin och underlig. Med sedvanlig drömlogik (ologik) tycker jag att det är spektakulärt att det är ugn och värmeplattor i samma makapär."


"Walking with E. in a city. We are looking for a toy store. A broad esplanade divides the city into two parts. Of course it is a bit difficult to find the way. There are also different levels that make it particularly difficult to find the way. J. says that where we going, it´s possible to go skateboarding. I do not fully understand what he means at first but I think that it´s the meeting between the ground floor and the house that is rounded instead of being at right angles. I think he´s wrong, I have been here before and also I'm an adult [sic]. At one point, I see a couple of children climbing on a Chinese dragon, that is an advertisement on top of a roof. A little later, it´s not children but a couple of adults that is taking down the dragon from the roof , it´s going to be repaired. Thanks to the different levels they can stand on a landing and lift something down (the dragon) that is on a roof. I see that the dragon is only a shell, probably made of fiberglass. When I saw the children earlier I thought it was carved from white marble. There are many shops in the various levels. J. perhaps, after all was right, now we are in a place where there are rounded, skateable, corners. In a shop window (Clas Ohlson?) I see an exciting and a bit weird multithingumajig. I think it´s astove combined with a stereo/music machine and it´s made from teak wood, and has a 50´s retro look. Nice and strange. With the usual dream logic (unlogic) I find it spectacular that it's got oven and hot plates in the same thingumajig. "

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar