onsdag 2. juni 2010

från drömdagboken / from the dream diary

17/5 2010 kl. 03.47

"Ska plocka ihop det sista i mammas lägenhet (igen). Stress. Det är mycket mer än jag trodde (igen). Jag vill bli av med det mesta, men några saker vill jag spara. Bl.a. är det två skulpturer av Hans Arnolds nazipinupor, d.v.s. från hans omslag till Hans Helmut Kirsts böcker.
Det är stressigt och jag förstår inte vad vi ska göra med allt. Jag går ut för att hämta de sista kartongerna som jag har för mig finns i källaren. När jag kommer ut genom dörren i tredje våningen på Urbergsterrassen 18 möter jag grannkärringen (som jag inte känner). Hon börjar genast skälla ut mig. Vad är det vi håller på med där i Norge egentligen? Åker till Venedig och har det bra? Hon väser fram aggressiva frågor. Hon säger att när hon dör så ska hon ha kontroll på vad mannen hennes gör med deras egendom. Han ska minsann inte tro att han kan göra vad han vill nej. Hon ska ha det skriftligt. Det har hon nu när båda är i livet och det ska hon ha när hon dör. Hon ska skriva kontrakt,det ska hon minsann göra, så han inte kan göra vad han vill. Kärringen är otroligt aggressiv och jag tänker i mitt stilla sinne att det bästa för hennes man vore nog om hon dog fortast möjligt. Det hela är både komiskt och mycket obehagligt.
Jag överväger att gå ned på Hemköp och köpa några papperspåsar att packa böcker i eftersom jag nog bara har tre flyttkartonger kvar."


"I´m going to pick up the last things from mom's apartment (again). Stress. There´s a lot more than I thought (again). I want to get rid of just about everything, but some things I want to save. Among other things, there are two sculptures of Hans Arnolds nazi-pinups, ie from his sleeves for the books by Hans Helmut Kirst. It's stressful and I don´t know what to do with everything. I'm going out to get the last boxes from the basement. When I come out the door in the third floor of Urbergsterrassen 18, I meet the neighbor bitch (whom I do not know). She immediately begins to scold me. What are we doing there in Norway anyway? Trips to Venice and have a good time? She spits aggressive questions at me.
She says that when she dies, she will have control over what her husband does with their property. He will certainly not be able to do whatever he wants. She must get it in writing. She will write the contract, so he can not do what he wants. Neighbor bitch is incredibly aggressive and I think, in my own mind, that the best thing for her husband would be if she died as soon as possible. The whole thing is both comical and very uncomfortable. I am considering going down to the local food store and buy some paper bags to pack the books in, since I probably have only three boxes left. "

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar