mandag 19. april 2010

från drömdagboken (lucid!) / from the dream diary (lucid!)

Hade en lucid drömsekvens i går morges, eller faktum är att det var två. Så här står det i drömdagboken

18/4 2010 kl. 09.24

"Det är en hage/trädgård innanför en hög mur, i en stad. Jag har kört in på en gång-/cykelväg. [...] Jag sticker in huvudet, men jag måste gå och flytta bilen, den kan inte stå där på gångvägen. Men var har det blivit av den? Den är borta? Men jag har ju bara varit borta i några få sekunder. Var har det blivit av bilen??? Det här kan inte vara på riktigt, det här måste vara... det måste vara... det måste vara en... jag tittar på höger hand. Tummen, pekfingret och lillfingret är där och sticker upp som de ska, men de andra hänger platta ned på baksidan av handen!!! Det måste vara en dröm!!! Jag ser mig om och skrattar... och vaknar till... Synd.

Men jag somnar om nästan med en gång.

Jag är ute och kör bil med K vid min sida. Jag kör men sitter på höger sida. Vi kör ute vid Näringen [ett industriområde i Gävle] och jag frågar om han fortfarande jobbar på den byggmaterialfirman. [...] Vi kör vidare, genom en rondell och liksom in i ett jättestort hus. Vägen går inne i huset och det är otroligt god plats där inne. [...] På ett ställe är det en slags kiosk vi kör förbi. De säljer illuminerade påskägg och det trots att påsken är över för länge sedan. Men det ser fint ut med äggen som är riggade med diodlys! Jag kör lite dåligt, lite okonsentrerat, lite vingligt. Längs vägen (inne i huset) är det staplat gamla fina möbler. -50tals regnskogsträmöbler. Jag är okonsentrerad på körningen och det börjar ringa en [metaforisk] klock i bakhuvudet... Det här händer inte på riktigt gör det väl? Det här är väl en dröm, eller hur..? Jag är plötsligt helt säker på att det är en dröm, men jag vill dubbelkolla genom att räkna fingrarna. Jag håller upp höger hand, medan jag kör, och räknar. En, två, tre, fyra, fem... Det är fem fingrar. Räknar igen: 5 igen. Men medan jag ser på handen så krymper fingrarna till små stumpar och jag skiter i att det är 5, det är en dröm i alla fall! Tjoho! Full gas!



Det står en gammal skolbänk mitt i vägen och i stället för att bromsa pressar jag gasen i botten och kör rätt på. Flisorna flyger och jag kör vidare i en hiskelig fart. Jag kör fort och självsäkert runt på vägarna inne i huset. Det är inte mycket annan trafik, men det är mycket saker där inne. Travar av fina saker längs väggarna. Bl.a. är det ett ställe där det är flera gamla bil- och motorcykelmodeller i originalförpackningar. Och en massa andra saker. Det verkar som om jag får en slags exposé av grejor som jag gillar. Jag kör så fort det går och nästan hoppas att jag ska kracha med saker och ting. Och så kommer besvikelsens ögonblick när jag känner att jag håller på att vakna... jag klarar att pressa tillbaka vakningen en liten stund till, men inte länge... vaken...
Men: Thanks for the ride anyway!"


I had a lucid dream sequence last night, or actually it was two of them. This is what I wrote i my dream diary:

"There´s a garden inside a high wall in a city. I have driven in on a walkway. [...] I have a quick look, but then I have to go move the car, it can´t be parked in a walkway. But where is it? It´s gone? But I was only away for a few seconds. Where is the car??? This can´t be for real, this has to be... it has to be... it has to be a... I look at my right han. The thumb, the index finger and the pinkie is there as they should, but the two others are hanging flat down on the backside of my hand!!! This has to be a dream!!! I look around and I laugh... and I wake up... Pity.

But I fall back to sleep almost immediately.

I´m driving my car, K is sitting by my side. I´m driving but I´m on the right side. [...] We drive trough a roundabout and kind of into a gigantic house. The road is inside the house and there is a whole lot of space in there. [...] In one place there´s a kiosk that is selling illuminated easter eggs and that is despite the fact that easter is long gone. But it looks nice with the eggs that are lighted by LED lights! My driving is not so good, I´m not focusing properly, my driving is a bit wobbly. Along the road (inside the house) there are stacks of nice old furniture from the fifties. I´m not focusing on my driving and someting tells me something is not as it should be... This is not happening in reallity is it? This is a dream isn´t it? Suddenly I´m sure it´s a dream but just to make sure I´m going to check by counting my fingers. I look at my right hand, while driving, and I start counting.. One, two, three, four, five... Det är fem fingrar. Recount them: five again. But while I´m looking at my hand my fingers start shrinking and I don´t give shit if it´s five of them, it´s a dream anyway! Yeehaa! Full throttle!



There´s an old school desk in the middle of the road and instead of hitting the breaks I hit the gas pedal. Wood chips flying all around and I keep driving at top speed. My driving is fast and self confident and it´s still inside the house. There´s not a lot of traffic, but there is a lot of other stuff. Stacks of nice things all around. [...] It seems like i get a kind of exposé of things I like. I drive as fast as possible and I almost hope that I will collide with stuff. And then there is the moment of dissapointmen when I get the waking feeling... I acctually manage to suppress the waking moment for a short while, but not for long... awake...
But: Thanks for the ride anyway!"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar