mandag 5. april 2010

från drömdagboken / from the dream diary

Där blev det minsann en lång påskpaus på bloggen, men nu är vi tillbaka och vi börjar med blandade fragment från sista veckan.

31/3 2010 kl. 03.00

"Flygplats. Massor av rulltrappor och rullband. Någon (en svart man?) ber mig om att berätta för någon som ska komma att han och de andra blivit tvugna att gå ned till en annan rullbana (inte gate, men går ut direkt på rullbanan). Det kan vara frågan om människosmuggling, men i så fall pågår det helt öppet. Det är ett intrikat system av rulltrappor och rullband."

31/3 2010 kl. 08.51

"Det är ett djur, kanske en tiger, som måste få skinnet på. Jag vränger det, det var ut och in."

2/4 2010 kl. 09.05

"Träffar en man som blir så glad att han gråter över att jag vill prata med honom. Det är där bussarna stannar i Gävle. Jag får mannens visitkort. Jag hittar inte mitt och måste skriva webbadressen på ett papper åt honom. jag har en röd tusch som är dålig men jag har en svart som jag fyller i med efteråt. Jag får en jättekram när vi skiljs. Jag känner att jag gör en god gärning när jag pratar med snyftaren, han har deffinitivt större problem än jag har. Men samtidigt vill jag därifrån, det är jobbigt och lite obehagligt att vara barmhärtig."

"Så är det några otroligt fina och detaljerade modeller av hus. Jag minns speciellt en som är ett hus som är byggt in i en fjällsida. Hela modellen snurrar sakta runt. Det är många andra fina modeller också. Det är en utställning av modeller och jag tänker att jag kunde gjort såna också. De är homogent gråvita."

"Så är det en biltur. Jag åker med pappa, men jag har kört den vägen själv tidigare, precis samma. Det är ett ställe där man tror att man bara kör vanligt i höger fil, men så är det faktiskt så att man befinner sig i en fil med motgående trafik. Det upptäckte jag sist jag körde här, men pappa vet inte det och han missar märkningen på vägen. Plötsligt står det en bil mitt i vägen och pappa - som fortfarande tror att det är han som kör rätt - kör väldigt nära och svär åt den andra bilisten ("En äldre kärring så klart. De kan ju inte köra bil"). Pappa svänger runt bilen i sista sekund och kör vidare. Jag vill inte rätta honom och jag vet att vi snart är i riktig fil ändå så det är inte så farligt."




Easter is soon over and I´m back on the blog. Here are som fragments from last week.

"An airport. Lots of escalators and moving walkways. Someone (a black man?) asks me to tell someone who will come, that he and the others have been forced to go down to another runway (not to the gate, but go directly out on the runway). It may be a question of smuggling humans, but in that case, it´s being done completely open. There´s an intricate system of escalators and moving walkways."

"There´s an animal, perhaps a tiger, which must get its skin on. I turn it the right way, it had the inside out."

"I meet a man who gets so happy that he is crying when I want to talk to him. I get the man's business card. I can not find mine and I have to write the URL to my homepage on a piece of paper for him. I have a red felt tip pen, which is bad but I also have a black one that I fill in with afterwards. I get a giant hug when we part. I feel that I do a good deed when I talk to the sobbing man, he deffinitly has bigger problem than I have. But at the same time I want to get away from there, it is tedious and a bit uncomfortable to be merciful."

"Then there are some incredibly beautiful and detailed models of houses. I remember especially one wthat is a house that is built into a mountain side. The whole model is spinning slowly around. There are many other fine models too. It´s an exhibition of models and I think that I could have done the likes of them too. They are homogenous gray-white. "


"Then there´s a drive. I go with my dad, but I have driven the same the road myself earlier. There´s one place where you think you´re just driving in the right lane, but in fact you are in a lane with traverse traffic. I discovered that the last time I drove here, but dad does not know and he misses the markings in the road. Suddenly there is a car in the middle of the road, and dad - who still believe that he is in the right lane - drive very close and swear at the other driver ("An old hag, of course. They can not drive"). Dad drives around the other car in the last minute and then he just drives on. I don´t want to tell him and I know that soon we are in the right lane again anyway, so it's not that bad. "

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar