tirsdag 12. oktober 2010

från drömdagboken (lucid!) / from the dream diary (lucid!)

I natt hade jag en kort lucid dröm igen. Härligt, eftersom det var länge sedan sist.

12/10 2010 kl. 05.43

"Är i vardagsrummet mitt i natten. Jag slår på TVn eftersom jag inte får sova. Efter en stund kommer E [en av mina söner] upp och jag får bråttom att slå av TVn, men den går inte att slå av. Den bara byter kanal när jag trycker på powerknappen. Jag drar ut kontakten ur vägguttaget, men inte ens det hjälper.
Då börjar jag tänka... Kolla handen, räkna fingrarna. Svårt att fokusera först. Fem fingrar, men tummen och pekfingret förkrympta.
Jag drömmer!!! Håller först på att vakna direkt, men klarar att hålla mig kvar. Vad göra?
Jag ställer mig på händerna. Så hoppar jag runt lite i lägenheten [blir en aning desperat och har lite svårt att hitta på nåt spektakulärt att göra när jag nu först kan]. Så vad!?
Balkongen! Jag rusar ut på balkongen [jag bor i tredje våningen] med avsikten att hoppa över kanten! Det är mycket, mycket högre än vanligt. Jag ser ner på ett brokigt landskap som om jag var i ett flygplan. Vyn gör mig ännu mer övertygad om att jag drömmer, men jag törs inte hoppa... Jag törs inte i alla fall. Jag kastar ett par balkongblomlådor över kanten, det är vad jag törs. [Minns nu när jag sitter och skriver att jag tänkte om och om igen att det kanske inte var en dröm i alla fall och att i så fall skulle det inte vara så smart att hoppa] Men det är härligt att se ner, inte obehagligt som det borde vara [jag är höjdrädd]. Jag går in igen. Jag står på händer igen, så vaknar jag..."


Tonight I had a short lucid dream again. Lovely, as it was a long since last time.

"I am in the living room at night. I turn on the TV because I can not sleep. After some time, E [one of my sons] show up and I get a rush to turn off the TV, but it will not turn off. It only change the channel when I press the power button. I pull the plug from the socket, but not even that helps.
Then I start to think ... Check my hand, counting fingers. Hard to focus first. Five fingers, but the thumb and forefinger stunted.
I am dreaming! First I almost wake up directly, but I manag to keep sleeping by will. What to do? I stand on my hands. Then I jump around a bit in the apartment [become a little desperate because It´s a bit hard to find anything spectacular to do when I have the possibility]. Then what!? The balcony! I rush out on the balcony [I live in the third floor] with the intention to jump over the edge! It´s much, much higher than usual. I look down at a colorful landscape as if I was in an airplane. The view makes me even more convinced that I'm dreaming, but I dare not jump ... I dare not jump. I throw a couple of balcony flower boxes over the edge, that's what I dare. [Remember now, now that I sit and write it down, that I was thinking over and over again that this was maybe not a dream anyway, and if so, it would not be smart to jump] But it is pleasant to look down, not unpleasant as it should be [I'm afraid of heights]. I go in again. I stand on my hands again, then I wake up ... "

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar