torsdag 26. august 2010

från drömdagboken / from the dream diary

En dröm i vilken jag får en genial idé och senare blir fly förbannad

12/7 2010 kl. 08.40

"Jag ligger på sjukhuset men just nu har jag permission. Jag är i Åsbyggeby. Det sitter en handtextad skylt i fönstret i farstun med en påminnelse om något som ska göras. Jag låter lappen sitta eftersom jag tänker att den kan ha avskräckande effekt på tjuvar också, det verkar liksom bebott. Jag putsar mustachen med sax, det är för mörk uppe på sovrummet så jag gör det nede i köket vid lampan över köksbordet. ÅE ska komma på besök. Jag har mycket att göra, men nu måste jag tillbaka till sjukhuset. Jag tar cykeln. Vid Gävle Bro är det kö vid rödljuset. Jag cyklar förbi och svänger in på cykelvägen längs Boulongern. Sjukhuset ligger inne i stan. Det ligger en gammal dam på samma rum som mig. Jag förklarar för mamma att damen har afasi, det står på en handskriven lapp ovanför sängen. Mamma är som vanligt supersocial och tänker gå och prata med damen. Jag tror inte mamma vet vad afasi är. På vägen in till stan kommer jag på en - som jag tycker - otroligt bra T-shirt-slogan: "I don´t want EdrU". Jag tycker det är otroligt finurligt att ordet EdrU innehåller bokstäverna EU [edru betyder nykter på norska]. För att komma ihåg det skriver jag ordet EdrU i korsryggen på E. Jag håller precis på att glömma det, men minns det och skriver. När jag skrivit det, med kulspetspenna, kommer jag på att det kan bli lite pinsamt att E har ordet EdrU skrivet på ryggen, rätt ovanför rumpan, så jag tar lite spott på tummen och börjar gnugga bort bokstäverna. Jag börjar bakifrån och det är då jag upptäcker - när jag tagit bort U och r - att det står Ed och det är ju första bokstäverna i E´s namn. Det står en del andra saker på E´s kropp också, men jag minns inte vad...
I sjukhusfoajéen (som är i två nivåer) står en hel massa gamla flipperspel och andra mekaniska spelmaskiner. En man - en annan patient - vill prata med mig. Vi är nog i en slags patientkommité eller nåt sånt. Mannen har rakat huvud, han är hygglig men han ska gå och ta en cigg först. Jag är lite grann stressad eftersom jag tänker att de nog vill ha mig tillbaka till avdelningen till middagen klockan åtta och jag har mycket att göra innan dess. Det finns ett spel som består av ett jättestort bord (kanske 7 x 3 meter, och en meter högt). Inne i bordet är det spelfilt och fem tärningar. Hela jättebordet vippar fram och tillbaka. Först vippar det bakåt. Tärningarna trillar bort till änden utan fönster och så vippar det andra vägen och då kommer tärningarna till fönstren och stannar, då ser man vad det blev. Detta upprepas fem gånger. Jag gräver i fickan där jag har en del mynt (mycket verklig taktil känsla av mynt i fickan). Jag hittar en femma och försöker stoppa in den i myntinkastet. Till att börja med går det inte, men efter ett par försök får jag till det. Bordet vippar, jag står vid fönstren och tittar. Första gången får jag fyra ettor (Bra!). Andra gången får jag fem ettor (Fantastiskt!!!). Tredje gången blir det tre sexor (inte illa det heller), men så blir jag störd av han med rakat huvud. När jag kommer tillbaka sitter O på spelet och han har slagit av spelet. Han sitter där och ser uppblåst och självgod ut. Jag blir fly förbannad och börjar skrika åt honom. Jävla idiot!!! Jag hata dig din helvetes jävla fan!!! och så vidare. Jag skulle ju ha min vinst, jag vet inte om det skulle ha blivit så mycket, men det är inte det som är huvudsaken, det är principen. H - som också är där - gräver i fickorna sina för att ge mig pengar, men jag går upp för trappan, fortfarande skrikande och svärande åt O (jag hatar honom verkligen innerligt). Jag skriker och visar med fingrarna hur många tärningar jag hade av varje, men O svarar bara ironiskt "...eller inga..." och antyder med det att jag kanske ljuger. Detta gör mig ännu mer förbannad och jag fortsätter att skrika och svära (jag önskar att jag mindes alla formuleringar, det var verkligen explicit). Jag vaknar medan jag går upp för trappan."


"I'm in hospital, but right now I´m on leave. I'm in Åsbyggeby. There is a handwritten sign in the window in the vestibule with a reminder that something should be done. I leave the sign in the window because I think that it can act as a deterrent to thieves also, it makes the place look inhabited. I cut my mustachio with scissors, it's too dark up in the bedroom so I do it downstairs in the kitchen at the kitchen table. ÅE is coming to visit. I have a lot to do, but now I must return to hospital. I take the bike. At Gävle Bro there is a queue at the traffic light. I ride my bike and turn in to the cycle path along Boulongern. The hospital is located in the city. There is an old lady in the same room as me. I explained to mom that the lady has aphasia, there is a handwritten note above the bed that says so. My mother is, as usual, super-social and wants to go and talk to the lady. I do not think Mom knows what aphasia is. On the way into town I come to think of a really good T-shirt slogan: "I Don´t Want EdrU". I think it's incredibly clever that the word EdrU contains the letters EU [edru means sober in Norwegian]. To remember it, I write the word EdrU in the lower back on E. When I have written it, in ink, I come to think that it may be a bit embarrassing for Eto have EdrU written on his back, right above the butt, so I take a little spittle on my thumb and starts to rub the letters off. I start from the rear and that's when I discovered - when I removed the U and r - that what is left, Ed, is also the first letters of E's name. There are some other things written on E's body too, but I do not remember what ...

In the foyer of the hospital (which is in two levels) there are a whole bunch of old pinball machine and other mechanical gaming machines. A man - another patient - wants to talk to me. We are probably in a kind of committee or something like that. The man has a shaved head, he is decent but he´s going for a smoke first. I'm a little stressed out because I think they probably want me back to my room for dinner at eight o'clock and I have a lot to do before that. There is a game that consists of a huge table (maybe 7 x 3 meters, and one meter high). Inside the table, there is game felt and five dice. The whole giant table tilt back and forth. First, it tilts backwards. The dice fall into the end without windows and so it tilts the other way and then the dice comes to the windows and stop, then you can see what it is. This is repeated five times. I dig into my pocket where I have some coins (very real tactile feeling of coins in my pocket). I find a fiver and try to put it in the coin slot. To begin with, I can´t get it in, but after a few attempts I do. The table tilts, I stand at the windows and watch. The first time I get four ones (Good!). The second time I get five ones (Amazing !!!). The third time there´s three sixes (not bad there either), but then I´m bothered by the man with the shaved head. When I get back O sits on the game and he hasturned off the game. He sits there and looks bloated and self-righteous. I get outraged and starts yelling at him. Fucking idiot! I hate you you fucking hell! and so on. I wanted my profit, I do not know if it would have been much, but that´s not the main thing, it's the principle. H - which is also there - diggs in his pockets to give me money, but I walk up the stairs, still shouting and swearing at O (I really hate him very much). I scream and shows with my fingers how many dice I had of each, but only O responds ironically "... or not ..." and suggests the fact that I might be lying. This makes me even more pissed off and I continue to shout and swear (I wish I could remember all the words, it was really explicit). I wake up while I walk up the stairs. "

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar