fredag 2. juli 2010

från drömdagboken / from the dream diary

13/6 2010 kl. 07.10

"Sent på kvällen i Frognerparken. Jag går med Y, det är kallt och mörkt. Vi går förbi en bil som står parkerad på gräsmattan. Jag tycker att jag ser något som rör sig inne i bilen, men det är för mörkt för att jag ska vara säker. Jag tänker att det nog är en hora och en torsk. Det är frostkallt. När vi gått en bit förbi ser jag tillbaka. Någon lyfter ut en människa ur bakluckan på bilen. Jag känner att jag måste göra något och tar fram mobiltelefonen. Medan jag tänker på om det är 112 eller 113 som är polisen, ser jag hur människan bärs bort från bilen och läggs på gräsmattan längre bort. Plötsligt dyker det upp en massa människor. Det är helt klart en lynchmob och de är klädda som fotbollssupportrar. Dvs med likadana färger, klubbtröjor, flaggor och halsdukar. De samlar sig runt den som blev buren ut av bilen och börjar sparka och slå. Det är en våldsamt aggressiv stämning. Jag ringer 112 medan en av supportrarna kommer mot oss. Jag går bortåt samtidigt som jag ringer och försöker låtsas som ingenting. jag hoppas att han som kommer har goda avsikter. Det svarar på nödnumret, men jag har på känn att det kommer att vara för sent när de kommer fram."


"Late at night in the Frogner Park. I walk with Y, it´s cold and dark. We walk past a car parked on the lawn. I think I see something moving inside the car, but it´s too dark to be sure. I think that it probably is a whore and her customer. It´s freezing cold. When we have gone some distance from the car, I look back. Someone carries a man from the trunk of the car. I feel I must do something and take out my cellphone. While I think about if it´s 112 or 113 that´s the number to the police, I see how the man is carried away from the car and put down on the lawn. Suddenly a lot of people come. It´s clearly a lynchmob and they are dressed as football fans. Ie with similar colors, club shirts, flags and scarves. They gather around the one that was carried out of the car and starts kicking and beating. The mood is violently aggressive. I call 112, while one of the fans walk towards us. I walk and at the same time I call and try to pretend like nothing. I hope he will have good intentions. There is an answer at the emergency number, but I have a feeling that it will be too late when they arrive. "

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar