torsdag 15. juli 2010

från drömdagboken / from the dream diary

24/6 2010 kl. 03.00

"Jag ska hålla i en av tre teckningskurser. Jag är också präst. Två elever ska på min sida i församlingen, en med runda brillor, eller så är det jag som har runda brillor. Det hela är aningen förvirrat, men det är nåt med att jag har förutsagt att djävulen finns. Jag har skrivit djävulen och gud (?) på en lapp tidigare och lagt i ett kuvert och klistrat igen. Nu är det två månader senare och jag sprättar och visar - triumferande och skräckslagen - orden för mina två kollegor. Jag hade rätt: Djävulen finns verkligen! Vad det har med teckningkursen att göra har jag ingen aning om. Och vad som är beviset vet jag inte heller.
Jag har skrivit mer än två ord i det brevet [...] men att det är bevis på att Satan finns är jag helt säker på. Det är något som jag förutsagt och det är helt fruktansvärdt. [...] Det är ett långt brev i kuvertet.
Det hela är i alla fall så pass obehagligt att jag vaknar med hjärtklappning och tvekar om jag ska gå ned och kissa..."


"I will keep one of three drawing courses. I am also a priest. Two students will be on my side of the Assembly, one with round glasses, or is it me who has round glasses. The whole thing is somewhat confusing, but it´s something about that I have predicted that the devil exists. I have written the devil and god (?) on a piece paper and put in an envelope and sealed. Now, two months later, I open and shows - triumphant and terrified - the words to my two colleagues. I was right: The devil is real, what that has to do with the drawing classes I do not know. And what is the evidence I do not know either. I have written more than two words in the message but that [...] there is evidence that Satan exists, I am quite sure. It´s something that I have predicted and it is completely awful. [...] There is a long letter in the envelope. The whole thing is in all cases very unpleasant and I wake up with palpitations and I hesitate when I want go downstairs to pee ... "

2 kommentarer:

  1. Du har ju närmat dig det du fruktar så kanske för familjens skull du skall ta lite time out innan du blir knasig som mig

    SvarSlett
  2. Jag säger som Salvador Dali: "Äh, det var bara nåt jag drömde."

    SvarSlett